Gospodarka / Biznes

MI: Debata o krajowej strategii transportowej na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury (komunikat)

W środę rano Neptis S.A. zadebiutowała na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka z Poznania, która przez ostatnią dekadę działała na rynku alternatywnym NewConnect, jest właścicielem popularnej aplikacji Yanosik, która co miesiąc korzysta od dwóch do trzech milionów polskich kierowców.

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło główne tematy obrad sejmowej Komisji Infrastruktury, której posiedzenie odbyło się 18 grudnia 2024 r. W debacie wzięli udział m.in. minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceministrowie Arkadiusz Marchewka, Maciej Lasek, Stanisław Bukowiec, Piotr Malepszak i Przemysław Koperski.

Tematem obrad było równoważenie transportu samochodowego i kolejowego oraz plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym.

Minister infrastruktury spotkał się z członkami komisji przed świętami, podkreślając znaczenie ich pracy. Wiele wniosków i problemów jest zgłaszanych, co pozwala resortowi reagować na bieżące sprawy i poświęcać czas na pracę w terenie” — powiedział minister Dariusz Klimczak.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił znaczenie pracy komisji podczas spotkania przedświątecznego. Dodał, że zgłaszane wnioski i problemy pozwalają reagować na bieżące sprawy i poświęcać czas na pracę w terenie.

Ministerstwo Infrastruktury obecnie skupia się na stworzeniu nowej, zintegrowanej strategii transportowej, która ma na celu poprawę dostępności, zwiększenie wykorzystania transportu publicznego, rozwój transportu kolejowego oraz cyfryzację sektora. Ta strategia pozwoli lepiej przygotować plany inwestycyjne do 2040 r., uwzględniając unijną politykę transportową, oraz zapewni finansowanie niezbędnych inwestycji.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreślił, że w kolejnej perspektywie finansowej UE transport zostanie ponownie uznany za jeden z kluczowych priorytetów określonych przez Komisję Europejską. Strategia transportowa kraju będzie stanowiła punkt wyjścia do opracowania programów wieloletnich.Minister Infrastruktury skupia się obecnie na rozwoju transportu publicznego, w tym transportu kolejowego i autobusowego, jako jednego z głównych priorytetów. W Strategii zrównoważonego rozwoju transportu do 2030 roku, Ministerstwo określa kierunki interwencji, które obejmują budowę zintegrowanej sieci transportowej, służącej konkurencyjnej gospodarce oraz zmiany w mobilności. Działania te mają na celu m.in. budowę systemów pasażerskiego transportu wojewódzkiego i międzywojewódzkiego, zapewnienie bezpośrednich połączeń ze stolicami województw oraz z najważniejszymi ośrodkami w regionach i obszarami turystycznymi. Dodatkowo Ministerstwo Infrastruktury dąży do radykalnego zmniejszenia liczby miast i obszarów pozbawionych transportu kolejowego, a także zapewnienia spójnej infrastruktury kolejowej na styku województw. Działania Ministerstwa mają na celu także stworzenie warunków dla rozwoju transportu publicznego na obszarze całego kraju, w tym zapewnienie dostępności komunikacyjnej obszarów pozamiejskich, z uwzględnieniem podziału zadań między jednostkami samorządu terytorialnego.Transport samochodowy i kolejowy mają równą wagę w ramach inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), które jednocześnie przyczyniają się do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Około 20 mld złotych zostało przeznaczone dla sektora transportu kolejowego i zbiorowego transportu publicznego, podczas gdy na inwestycje w transporcie drogowym przeznaczono nieco ponad 3 mld złotych.

W ramach Krajowego Programu Kolejowego obecnie prowadzone są inwestycje mające na celu poprawę parametrów linii kolejowych sieci TEN-T, takie jak przepustowość, maksymalna prędkość oraz naciski osi na tor. Inwestycje obejmują m.in. linie E20 na odcinku Skierniewice – Pilawa – Łuków, linie kolejową nr 4 Centralną Magistralę Kolejową, linie CE65 na odcinku Chorzów Batory – Zduńska Wola oraz linię E75 z Warszawy do Trakiszek (Rail Baltica). Ponadto, zwiększana jest dostępność kolei do portów morskich. Program utrzymaniowy, czyli Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku o wartości ponad 49 mld zł, stanowi dodatkowe wsparcie dla poprawy efektywności transportu kolejowego.

MI pracuje nad wprowadzeniem stałych linii komunikacyjnych w transporcie kolejowym, podobnych do tych stosowanych w komunikacji miejskiej, w celu zwiększenia dostępności i popularności tego środka transportu. Dzięki temu podróżni będą mieli czytelny rozkład pociągów i będą mogli lepiej planować swoje podróże. Kursowanie w powtarzalnych relacjach pozwoli na efektywne zarządzanie taborami i obsługę większej liczby połączeń, co w konsekwencji skróci czas podróży w wielu relacjach. Ponadto, spółka PKP Intercity sukcesywnie poprawia jakość taboru kolejowego oraz modernizuje miejsca obsługi pasażerów, co przyczynia się do zwiększenia liczby odprawianych pasażerów.

W celu wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w organizacji przewozów o charakterze użyteczności publicznej został utworzony Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA). Z uwagi na rosnące zainteresowanie dofinansowaniem ze środków Funduszu, jego budżet został zwiększony z 800 mln zł do 1 mld zł. Dodatkowo, w Ministerstwie Infrastruktury utworzono zespół ekspercki do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, który ma przygotować nowelizacje m.in. przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD) odgrywa kluczową rolę w równoważeniu systemu transportowego kraju poprzez kompleksowe wsparcie samorządów w budowie nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym. Inwestycje te stanowią istotny element prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki, przyczyniając się jednocześnie do poprawy poziomu życia obywateli. Na rok 2025 RFRD przewiduje alokację 2,7 mld zł na inwestycje samorządowe.

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podkreślił, że rozwój lokalnej infrastruktury drogowej wspiera inicjatywy krajowe dotyczące budowy autostrad i dróg ekspresowych, co przyczynia się do stworzenia spójnego i zintegrowanego systemu transportowego.

Niniejsze komunikaty publikowane są w serwisie PAP w oryginalnej formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w treści. Nadawca komunikatu ponosi pełną odpowiedzialność za jego treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło: pap-mediaroom.pl

Wiadomości Gliwice

About Author

Może Cię także zainteresować:

Gospodarka / Biznes

MOSTOSTAL ZABRZE SA (4/2022) Podpisanie aneksu do listu intencyjnego zawartego przez spółkę zależną z Mercury Engineering Polska Sp. z o.o.

W nawiązaniu do raportu bieżącego nr 32/2021 z dnia 4 października 2021 roku w sprawie zawarcia listu intencyjnego dotyczącego realizacji
Gospodarka / Biznes

MOSTOSTAL ZABRZE SA (5/2022) Zawarcie aneksu do umowy ramowej o udzielanie gwarancji kontraktowych z Generali Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.

MOSTOSTOSTAL ZABRZE S.A. („Emitent”) informuje, że w dniu 4 lutego 2022 r. MOSTOSTAL ZABRZE Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A. (spółka
Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Więcej
AKCEPTUJĘ